BMW N47 vs M57 / M57N / M57N2 – ranking legendarnych diesli: osiągi, niezawodność i koszty części z rynku wtórnego
W świecie motoryzacji BMW słynie z doskonałych silników diesla, które łączą osiągi, trwałość i ekonomię. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują jednostki N47 oraz M57 wraz z jego wariantami M57N i M57N2 . Ten wpis to kompleksowe porównanie tych legendarnych silników pod kątem osiągów, niezawodności oraz dostępności i kosztów części zamiennych na rynku wtórnym.
BMW N47 – nowoczesny diesel o wysokiej efektywności
Silnik N47 BMW to czterocylindrowa jednostka wysokoprężna produkowana od 2007 do około 2013 roku, znana z dobrej dynamiki i wyjątkowej oszczędności paliwa. Występuje w wariantach 1.6 i 2.0 litra (N47D16 i N47D20) i jest wyposażony w zaawansowany układ common rail z turbosprężarką, co zapewnia elastyczność i moc od 94 do 215 KM. N47 wyróżnia się wysokim momentem obrotowym dostępnym już w niskim zakresie obrotów, co przekłada się na bardzo przyjemną i dynamiczną jazdę, zwłaszcza w modelach takich jak BMW F10 N47, BMWF20 125d, F30 325d czy X1 E84 25d xDrive. Przewaga? Lekkość aluminiowego bloku, wysoka sprawność turbodoładowania i świetne osiągi przy niskim spalaniu. Zdobywał nagrody – m.in. „International Engine of the Year". Wady: kluczowy problem – łańcuch rozrządu z tyłu silnika, który zużywa się szybciej (ok. 100 000 km), a awaria często oznacza poważny remont lub wymianę silnika . Dodatkowo zawory EGR i turbiny były podatne na awarie. W nowszych wersjach BMW wprowadziło poprawki, ale ryzyko pozostało. Koszty części używanych: w Global Parts łatwo dostępne są tanie, używane turbosprężarki, kolektory i ewentualne kompletne jednostki.
BMW M57 / M57N / M57N2 – legenda sześciocylindrowych diesli
Silnik M57 to rzędowa, sześciocylindrowa jednostka diesla produkowana od końca lat 90. do 2013 roku. Wersje M57N i M57N2 to kolejne ewolucje tego silnika, które charakteryzują się większą mocą i lepszą kulturą pracy. M57N2, montowany m.in. w modelach BMW e60 M57, BMW X5 E70 M57 czy BMW e92 M57, oferuje moc od około 163 do 286 KM, a dzięki precyzyjnemu układowi wtryskowemu piezoelektrycznym wtryskiwaczom pozwala na osiągi przewyższające wiele konkurencyjnych diesli. Jego trwałość i potencjał tuningowy są szeroko doceniane w środowisku motoryzacyjnym. Zalety: ogromny moment obrotowy, sprawdzone turbosprężarki Garrett wysoka żywotność – często przekracza 300 000 km bez poważnych awarii . M57N2 oferuje bardziej wydajny układ chłodzenia i system DDE z wyższym ciśnieniem paliwa, co przekłada się na lepszą kulturę pracy. Usterki: najczęstsze to turbo, EGR (z drobnym samozapłonem) oraz wtryskiwacze. Czasem konieczna wymiana kolektora zaworów wirujących (swirl flaps), ale ogólnie koszty są niższe, a naprawy proste. Wersje aluminiowe (M57N2) znacznie lżejsze i kulturalne. Części używane BMW - koszty: komponenty silnika, takie jak (turbo, EGR, zawory swirl), a także całe jednostki M57N2, oferuje Global Parts sklep z używanymi częściami samochodowymi Global Parts
Osiągi i dynamika jazdy
Silnik | Pojemność | Moc (KM) | Moment obrotowy (Nm) | Typ silnika | Modele przykładowe |
---|---|---|---|---|---|
BMW N47 | 1.6 / 2.0 | 94-215 | do 450 | 4-cylindrowy diesel | F20 125d, F30 325d, E84 X1 |
BMW M57N2 | 3.0 | 163-286 | do 580 | 6-cylindrowy diesel | E60 M57, E92 M57, X5 E70 M57 |
Silnik BMW M57N2, dzięki większej pojemności i liczbie cylindrów, oferuje wyższą moc i moment obrotowy, co przekłada się na lepsze osiągi, zwłaszcza w dynamicznej jeździe i podczas wyprzedzania. Z kolei N47 to silnik bardziej ekonomiczny, idealny do codziennej jazdy i długich tras, gdzie liczy się niskie zużycie paliwa. |
Niezawodność i typowe problemy
BMW N47
Choć N47 jest nowocześniejszy, ma swoje słabe punkty. Najczęściej wymieniane problemy to awarie łańcucha rozrządu, które mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Występują również problemy z zaworem EGR oraz zanieczyszczeniem układu dolotowego, co wpływa na kulturę pracy silnika i emisję spalin. Mimo to, przy odpowiedniej eksploatacji i regularnej wymianie części eksploatacyjnych, silnik BMW N47 jest silnikiem trwałym i ekonomicznym.
BMW M57 / M57N / M57N2
Silnik M57 cechuje się bardzo dobrą trwałością i wytrzymałością. Wersje M57N i M57N2 poprawiły wiele kwestii technicznych, co zwiększyło niezawodność. Typowe usterki to zużycie turbosprężarki, problemy z układem wtryskowym i awarie pompy wysokiego ciśnienia, jednak dzięki solidnej konstrukcji i stosowaniu oryginalnych części BMW, koszty napraw są często rozsądne. Silnik ten jest znany z długowieczności, często przekraczającej 300 tys. km.
Części zamienne – dostępność i koszty silników BMW
Rynek części do N47 i M57N2
Dostępność części samochodowych do obu silników jest bardzo dobra, zarówno jeśli chodzi o oryginalne części, jak i używane części samochodowe z demontażu. W Polsce działa wiele sklepów motoryzacyjnych oraz stacji demontażu pojazdów specjalizujących się w częściach BMW, oferujący szeroki wybór części zamiennych w atrakcyjnych cenach. Można tam znaleźć m.in. turbosprężarki, pompy wtryskowe, rozrządy, uszczelki czy elementy układu chłodzenia, co znacząco ułatwia serwisowanie i naprawy.
Koszty części i napraw
- Silnik M57N2 – ze względu na większą pojemność i bardziej skomplikowaną konstrukcję, koszty części i napraw są wyższe niż w przypadku N47. Przykładowo, kompletne silniki M57N2 można znaleźć na rynku wtórnym w cenach około 6 700 zł, przy czym stosowane są wyłącznie oryginalne lub OEM części.
- Silnik N47 – części do N47 są zwykle tańsze, ale należy pamiętać o kosztach potencjalnej wymiany łańcucha rozrządu, która jest dość kosztowna i wymaga precyzyjnej obsługi. Na Allegro i innych platformach dostępne są silniki N47d20 rozrząd oraz części takie jak pompy wody, wtryskiwacze czy elementy układu chłodzenia w konkurencyjnych cenach.
Silnik BMW – który diesel wybrać?
Kryterium | BMW N47 | BMW M57 / M57N / M57N2 |
---|---|---|
Osiągi | Dobre, ekonomiczne | Bardzo dobre, wyższa moc i moment |
Niezawodność | Dobra, ale wrażliwy łańcuch | Bardzo dobra, trwały i wytrzymały |
Koszty części | Niższe, ale drogi łańcuch | Wyższe, ale szeroka oferta części |
Dostępność części | Bardzo dobra (oryginalne i używane) | Bardzo dobra (oryginalne i używane) |
Modele BMW | F20, F30, E84 X1 | E60, E92, X5 E70 |
Silnik N47 to świetna propozycja dla osób ceniących ekonomię i nowoczesne rozwiązania, natomiast M57N2 to klasyk dla fanów mocy i trwałości, idealny do większych modeli BMW, takich jak BMW e60 M57 czy BMW x5 M57 . W obu przypadkach warto inwestować w oryginalne części lub sprawdzone czesci samochodowe uzywane z rynku wtórnego, aby zapewnić sobie bezproblemową eksploatację. | ||
Dla entuzjastów BMW i diesli, którzy szukają najlepszych rozwiązań, wybór między N47 a M57N2 powinien być podyktowany stylem jazdy, budżetem na części oraz preferencjami co do osiągów i trwałości. W każdym przypadku, korzystanie z renomowanych sklepów motoryzacyjnych i sprawdzonych dostawców części BMW to klucz do sukcesu w utrzymaniu silnika w doskonałej kondycji. |
FAQ – pytania fanów i mechaników
Pytanie | Odpowiedź |
---|---|
Czy używane turbosprężarki do M57N2 się opłacają? | Tak – używane turbosprężarki mają bardzo dobre parametry, zwłaszcza do popularnych wersji jak E60, X5 E70 |
Czy wymiana łańcucha N47 jest konieczna? | Warto – awaria może zniszczyć silnik. Global Parts oferuje kompletne zestawy łańcucha rozrządu. |
Który silnik jest lepszy do tuningu? | M57N2 – dzięki aluminiowemu blokowi, większym możliwościom, i lepszej dostępności części aftermarketowych. |
Czy N47 wolno się nagrzewa zimą? | Standardowo – ale poprawione wersje termostatu poprawiają ten aspekt. |